Tuesday 12 August 2014

Atasi Migrain Dengan Set Shaklee

Pernahkah anda mengalami migrain?Migrain adalah mengalami sakit kepala di sebelah ataupun di kedua belah kepala.Migrain adalah sangat menyakitkan dan berdenyut-denyut yang disertai dengan loya,mengalami gangguan visual dan terdapat beberapa symptom yang lain.Ia boleh menyerang selama antara 4-72 jam tanpa henti.

Penyakit migrain juga dikategorikan sebagai sakit kepala vaskular (vaskular headaches) iaitu saluran darah ke otak mengalami pengembangan dan pengecutan.Mengikut satu kajian yang dilakukan iaitu dengan cara menggunakan imbasan tomography berkomputer (SPECT) mengesahkan mereka yang mengalami penyakit migrain terdapat keradangan (inflammation) yang paling kritikal pada meninges (yang meliputi kulit kepala).Terdapat 3 lapisan membrane iaitu dura,arachnoid dan lapisan paling bawah atau dipanggil pia meter.



Penyakit migrain boleh menyerang bila-bila masa.Faktor utama wanita mendapat migrain disebabkan oleh hormon estrogen yang tidak stabil.Ia kebiasaannya menyerang ketika wanita datang bulan (iaitu ketika hormon estrogen rendah).

Terdapat 5 fasa migrain iaitu :

  1. Sebelum berlakunya migrain kebiasaannya seseorang itu akan mengalami perubahan mood,mengalami masalah ingatan ,perubahan pada salah satu daripada lima deria dan mengalami masalah percakapan.
  2. Sebelum migrain anda akan mengalami sakit kepala,ada sesetengah nampak corak ataupun kelipan cahaya ataupun mengalami kebas pada tangan mahupun mulut.Keadaan ini di panggil sebagai aura.Bagi yang mengalami aura ada kemungkinan boleh membawa pada sawan.
  3. Migrain biasanya akan menyerang sebelah kepala ataupun kedua belah kepala.Ia boleh bertukar kesebelah kiri atau pun kanan kepala.
  4. Dalam masa kepala sakit akan hadapi loya-loya.
  5. Bagi yang mengalami migrain seseorang itu akan merasakan letih dan kelesuan dan ingin tidur.


Faktor yang boleh menyebabkan migrain iaitu tekanan,kerosakan pada hati,perubahan hormon,sembelit dan sebagainya.

Set migrain yang dicadangkan B Complex dan Ostematrix.Anda juga boleh sekalikan dengan CoQ Health Plus




B Complex 
Vitamin ini mengandungi kesemua vitamin B didalamnya seperti Riboflavin (B2),Niacin (B3),Asid Pantothenic (B5) dan Pyridoxine (B6).Vitamin yang terkandung dalam kumpulan B ini membantu sistem saraf,perkembangan sel pernafasan,meningkatkan aliran darah ke otak dan B6 diperlukan bagi memastikan otak berfungsi dengan normal.

Ostematrix
Vitamin yang mengandungi kalsium,magnesium dan vitamin D.Kandungan mineral membantu untuk mengawal otot dan menghantar isyarat impuls ke saraf dari dlm badan ke otak kita.

CoQ Health Plus
Vitamin ini boleh dijadikan tambahan untuk set migrain.Produk ini bertindak meningkatkan aliran darah ke otak dan meningkatkan peredaran darah.




Punca Mendapat Migrain

  • Kesan daripada alahan seseorang
  • Silau akibat lampu yang terang
  • Bunyi terlalu kuat
  • Bau wangi yang melampau
  • Tekanan fizikal dan emosi
  • Waktu tidur yang tidak teratur
  • Merokok atau terdedah kepada asap rokok
  • Stress
  • Menahan lapar terlalu lama
  • Makanan seperti coklat,keju,kopi,limau,tomato dan jeruk atau makanan yang diperap.

Migrain jangan dibiarkan berlarutan jom atasinya dengan Set Migrain Shaklee.Berminat untuk dapatkan Set Migrain Shaklee boleh hubungi saya untuk dapatkan konsultasi percuma dan info-info lain.

FB Fanpage: zanaibuvitamin.com
Facebook: Zana Ahmad 



No comments:

Post a Comment