Sunday 10 August 2014

5 Punca Kenapa Wanita Gagal Hamil

Wanita sering kali dikaitkan dengan pelbagai masalah.Kali ini saya inginkan bincangkan bersama beberapa punca kenapa wanita sukar mengandung.Kebiasaan selepas berkahwin mengimpikan cahaya mata, tetapi sukar untuk hamil.

Untuk pengetahuan umum terdapat beberapa halangan utama yang menyebabkan seseorang wanita hamil walaupun sihat dan bertenaga.Disini saya ingin bincangkan 5 punya utama yang menyebabkan wanita sukar hamil.

1. Fibroid

Fibroid adalah sejenis ketumbuhan yang berasal dari tisu rahim.Ia boleh memberi kesan apabila membesar dan boleh menghimpit pundi kencing.Apabila ia berlaku menyebabkan wanita tersebut mengalami haid yang banyak,mengalami kesakitan ketika haid,kesakitan ketika bersama dan sebagainya.Ia adalah bukan kanser walaupun membesar.




2. Endometriosis

Endometriosis merupakan tisu yang membentuk lapisan dalam dinding rahim.Ia berfungsi menyediakan tapak perlekatan janin (sekira terjadinya persenyawaan)

Endometriosis ialah tisu yang menyerupai endometrium yang tumbuh di pada bahagian lain.Contohnya di luar rahim seperti sekeliling ovari ,tiub fallopian,permukaan luar rahim,usus & pelvic.

Apabila tisu ini tumbuh diluar rahim seperti ovari atau usus,darah akan mengalir ketika haid tetapi tidak melalui faraj.Malah darah yang mengalir itu akan berkumpul menjadi gumpalan darah kotor yang boleh menyebabkan organ peranakan wanita rosak.

Tisu ini juga boleh menghasilkan beberapa jenis racun dan bakteria yang boleh membunuh sperma,telur dan janin.Keadaan ini boleh menyebabkan terjadinya ketidaksuburan,kemandulan dan keguguran.




3. Hormon Dan Haid

Kitaran haid yang tidak normal berkait rapat dengan masalah hormon dan haid yang tidak teratur.Wanita yang menghadapi masalah haid tidak teratur berpunca dari masalah hormon tidak seimbang.

Punca utama ketidaksuburan dalam kalangan wanita adalah disebabkan ketidakseimbangan hormon menggangu ovulasi wanita.Untuk mendapatkan persenyawaan perlu memastikan kitaran haid stabil dan hormon stabil.



4. Kerosakan Tiub Fallopian

Tiub Fallopian adalah organ penting dalam sisten reproduktif wanita.Sperma akan berenang mencari ovum untuk tjuan persenyawaan.Kerosakan tiub fallopian  disebabkan oleh jangkitan kuman atau pertumbuhan seperti fibroid dan endometriosis akan menyebabkan ia tersumbat.Keadaan ini akan menghalang sperma untuk sampai ke ovum menyukarkan proses persenyawaan.



5. Sindrom Ovari Polisistik (Polycystic Ovarian Syndrome-PCOS)

Sindrom Ovari Polisistik merupakan satu keadaan penyakit sistem reproduksi dimana ia berlaku disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon dalam badan yang memberi kesan terhadap kitaran haid dan ovulasi.Mengikut kajian terdapat 6-10% wanita mengalami PCOS.

PCOS kebiasaannya terjadi kepada wanita yang berusia 20 hingga 30 tahun tidak mengira kaum dan budaya.Ia terjadi pada sanak saudara tetapi bukan penyakit keturunan..


Ciri utama PCOS adalah pengovulan (proses bertelur)  tidak berlaku atau tiada proses bertelur yang tetap setiap bulan.Peningkatan aras hormon androgen (hormon lelaki) dalam badan yang berlebihan juga puncanya.Tanda anda mengalami PCOS adalah kedatangan haid tidak teratur (oligomenorea) dan kadang-kadang ketiadaan haid (amenorea),bolu roma tumbuh berlebihan di badan,jerawat yang teruk dan kronik,obesiti,keguguran berulang,kulit jadi gelap dan botak seperti lelaki.

Suplemen Yang Dicadangkan Bagi Wanita Ingin Hamil.

Suplemen yang dapat membantu mengatasi masalah di atas seperti B Complex,GLA Complex dan Alfalfa Complex.Namun anda harus dapatkan khidmat nasihat dari pengedar shaklee sekiranya anda ada mengalami masalah PCOS,ENDO & sebagainya.Ini kerana ada sesetengah produk shaklee tidak sesuai jika anda ada masalah tersebut.

Untuk ketahui lebih produk lengkat set kesuburan boleh rujuk link : SET KESUBURAN SHAKLEE

Anda juga boleh mencuba set budget kesuburan shaklee untuk meningkatkan kesuburan.

1. B Complex

Suplemen ini sangat penting untuk wanita yang hamil dan merancang untuk hamil.Vitamin ini mengandungi asid folik yang sangat diperlukan untuk ibu dan bayi dalam kandungan.Ia mengandungi 8 jenis vitamin B yang membantu memelihara kesihatan yang baik.B Complex juga membantu menukarkan protien,lemak dan karbohidrat kepada tenaga.

2. Alfalfa Complex


Vitamin sangat sesuai untuk masalah dalaman wanita.Ia dapat mengatasi masalah keputihan,kitaran haid yang tidak teratur dan PMS.Ia juga dikenali sebagai 'vitamin cinta' kerana dapat atasi masalah sakit ketika bersama dan mengeratkan hubungan suami isteri.Selain itu, ia juga dapat mengurangkan toksin dan merendahkan kolesterol.

3. GLA Complex


Merupakan vitamin yang penting untuk meningkatkan kesuburan wanita.Ia dapat mengasilkan cecair serviks yang subur dan berkualiti.Cecair yang dihasilkan dapat membantu sperma berenangke tiub fallopia dan hidup lebih lama iaitu sehingga hari ke-5 bersama.Vitamin ini juga dapat menstabilkan hormon dan menstabilkan kitaran haid.

Bagaimana hendak dapatkah set budget kesuburan di atas?Anda boleh hubungi nombor di bawah atau terus tekan link PESAN SEKARANG.....

FB Fanpage: zanaibuvitamin.com
Facebook: Zana Ahmad 


No comments:

Post a Comment