Thursday 17 July 2014

Tips Ringkas Mudah Hamil

Salam ramadhan...alhamdulillah masih berkesempatan menjalani ibadat berpuasa dengan baik dan sempurna.Hamil adalah impian setiap pasangan yang berkahwin,ini kerana anak adalah pengikat kasih sayang suami isteri.Terasa sunyi apabila sebuah rumah jika tiada hilai tawa anak-anak kan.

Namun,keseronokan untuk memiliki anak ini kadang-kadang terbantut dengan penyeksaan ketika hamil.Penyeksaan yang saya maksudkan adalah mengalami alahan seperti muntah-
muntah,pening,badan letih,tidak larat hendak buat apa-apa dan sebagainya.Setiap orang berlainan perihalnya bila mengandung.Bersama-sama ini saya sertakan beberapa tip untuk mudah hamil boleh dipraktikan.

Tips kali ini mengfokuskan kepada pemakanan yang diambil.Terdapat pelbagai jenis makanan yang dapat membantu meningkatkan kesuburan seterusnya dapat meningkatkan juga kebarangkalian untuk hamil.Ini saya ingin kongsikan 3 jenis makanan yang boleh anda ambil dan amalkan untuk mudah hamil.

Tiram
Bagi penggemar makanan laut pasti anda tersenyum kerana makanan kegemaran tersenarai dalam makanan yang dapat mencepatkan anda hamil.Tiram dipercayai dapat meningkatkan zink dan zat dalam badan termasuk sistem reproduksi,jadi ianya dapat meningkatkan kesuburan dan kecergasan benih anda.Bagi yang alergi pada makanan laut sama sekali tidak digalakkan  kerana terdapat makanan lain yang anda boleh ambil.

Bawang Putih
Saya tahu ada diantara kita tidak suka makan bawang,tiadak kisahlah bawang merah,bawang putih atau bawang besar kerana bimbang mulut akan berbau bawang.Tahukah anda anda bawang putih ada khasiatnya yang tersendiri dalam soal kesuburan dan kehamilan.Selain itu,bawang putih juga mempunyai mineral semulajadi yang dapat dan diyakini boleh mengurangkan kadar keguguran apabila hamil.Ia juga mengandungi vitamin B6 yang dapat menjaga keseimbangan hormon dan dapat dijadikan imunisasi yang baik.

Madu
Madu sememangnya diketahui umum mempunyai khasiat yang banyak.Nabi Muhammad s.a.w juga selalu mengamalkan mengambil madu untuk kesihatan badan secara keseluruhan.Antara manfaat madu ialah mengandungi asid amino yang baik dimana dapat meningkatkan kesuburan.

Selain itu anda juga boleh mengamalkan petua dibawah:

Pengambilan Vitamin E dan Vitamin C
Selepas kajian dibuat oleh pakar-pakar reproduksi,didapati bahawa vitamin E dapat menambahkan kebarangkalian anda untuk hamil  kerana vitamin E mempunyai fungsi untuk meningkatkan serta menambahkan pergerakan sperma untuk sampai ke sel telur isteri.Semakin cepat sperma sampai ke sel telur semakin tinggi kebarangkalian anda untuk hamil dan mempercepatkan proses kehamilan anda.

Manakala vitamin C mempunyai peranan yang penting dalam mempercepatkan kehamilan.Vitamin C mempunyai khasiat untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti sperma sehingga 140% bertambah kebarangkalian untuk hamil semakin cerah.

Berhenti Merokok
Ia ditujukan kepada suami yang merokok begitu juga isteri yang merokok.Merokok tidak memberi sebarang kebaikan malah mendatangkan keburukan serta kemudaratan.Ini kerana kandungan dalam rokok yang terdiri daripada racun dan bahan kimia akan masuk ke dalam salur darah dan akan merebak ke seluruh sistem badan termasuklah sistem reproduksi.Kesannya kualiti sperma akan rosak manakala telur akan berkurangan jadi peluang untuk hamil akan tipis.

Kurangkan Stress
Stress atau tekanan merupakan salah satu penyakit mental sekiranya tidak diurus dengan baik anda mungkin akan alami kemurungan yang kronik.Stress yang melampau akan menyebabkan kehilangan banyak vitamin, mineral,oksigen dan zat dalam sistem reproduksi dan tidak subur.

Ambil Makanan yang mempunyai Anti-oxidant yang tinggi
Sayuran hijau,tomato,zink,asid folik antara bahan yang kaya dengan anti-oxcidant.Anti-oxcidant sangat baik untuk sistem reproduksi selain meningkatkan kesuburan sperma juga sel telur.Kajian mendapati individu yang kurang anti-oxcidant mempunyai kualiti sperma yang rendah.Oleh itu,tingkatkan kualiti sperma dengan menambah anti-oxcidant dalam badan anda.

Disini saya ingin memperkenalkan Set Kehamilan Shaklee yang mempunyai banyak kebaikan dan menyihatkan badan.Set Kehamilan Shaklee adalah satu pilihan yang ada do pasaran,memberikan nutrisi,vitamin dan mineral lengkap untuk ibu yang hamil.Seorang ibu mesti ingin memberikan yang terbaik kepada anak dalam kandungan.Oleh itu, pilihlah makanan tambahan yang sudah pasti berkualiti dan memberi banyak manfaat kepada ibu dan anak.

Set Hamil Shaklee
Di dalam kehamilan dibahagi kepada 3 peringkat masa iaitu trimester 1,trismester2 dan trimester 3.
 
Menurut pakar nutrisi shaklee,ibu hamil perlu perlu mengambil vitamin sejak dari perancangan untuk hamil lagi terutama pengambilan asid folik untuk memastikan tulang dapat terbentuk dengan baik.Apabila ovum bercantum dengan sperma, akan berlaku proses pembahagian dan sel-sel organ semua akan terbentuk.Ianya sangat penting untuk membantu pembentukan sel-sel baru.

Di shaklee, terdapat Set Kehamilan Shaklee yang menyediakan set lengkap untuk membekalkan nutrisi lengkap untuk ibu hamil dan juga set bersalin.



Apa yang ada di dalam Set Kehamilan Shaklee
Set asas untuk trismester pertama terdiri daripada :
  • Vitalea
  • B Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrik
Set asas untuk trimester 2 & 3 terdiri daripada :
  • Vitalea
  • B Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrik
  • Omega Guard
  • Protien(Energy Soy Protien) 

  • Protien (ESP)- sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh.Sangat diperlukan oleh wanita yang hamil dan menyusukan anak,pembentukan kuku,rambut dan kulit.ESP juga berperanan untuk memberikan ibu tenaga bagi yang mengalami morning sickness yang agak teruk.Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat.Protien juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.Keperluan protien sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta,uterus,penghasilan susu dan membantu aliran darah ibu yang bertambah.Keperluan protien ini semakin penting ketika hamil trimester yang ke-3.
  • Multivitamin (Vita Lea) - Mengandungi sebanyak 12 vitamin dan 7 galian dan ianya lengkap dengan iron formula.Iron Formula sangat penting bagi ibu yang mengandung dan menyusukan anak.Kekurangan iron dalam badan boleh menyebabkan lemah badan,mudah pitam atau pengsan,HB rendah dan sentiasa pucat.

  • B Complex - Mengandungi 8B yang diperlukan oleh tubuh semasa hamil.Ia mengandungi Folic asid,Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon.Vitamin B juga penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak dalam kandungan.

  • Vitamin C (sustaine Release Vita C) - Sebiji vitamin C shaklee bersamaan 7 setengah biji oren dan memenuhi keperluan vitamin c yang minima bagi tubuh kita iaitu 500mg.


  • Omega Guard - Sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan.Ia mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak,membantu memecahkan lemak dan mengawal berat badan ibu semasa mengandung.

  • Kalisum (Ostematrik) - Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel dan pembentukan tulang bayi.Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna,membaiki ransangan urat saraf,mengelakkan kekejangan otot,sakit pinggang,lenguh-lenguh dan kebas kaki/tangan terutama ibu mengandung.Ia juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.






Pemilihan vitamin yang baik semasa mengandung sangat penting.Saya syorkan Set Kehamilan Shaklee kerana ia lengkap dengan vitamin yang diperlukan.

Boleh dapatkan konsultasi dan tempah dengan menghubungi saya dengan menekan butang yang disediakan di bawah...


FB Fanpage: zanaibuvitamin.com
Facebook: Zana Ahmad 
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5e07b82cfd5b5b726a8b5685ce1a3766
 
 

No comments:

Post a Comment