Friday 18 July 2014

Tambah Berat Badan Anak Dengan Mealshake Shaklee

Fasa pertumbuhan anak kita yang paling meningkat adalah 2 hingga 10 tahun.Dalam tempoh ini, peningkatan anak yang paling ketara adalah dalam pembangunan fizikal dan mental.Bagi sesetengah anak,ini adalah tempoh mereka mula mengutamakan pemilihan dalam pemakanan yang boleh diramal apa sahaja yang mereka suka makan untuk hari tertentu.

Manakala masalah berat badan bukan perkara biasa yang berlaku dikalangan kanak-kanak pada masa kini.Malah ada juga yang terlebih berat badan sehingga mengalami obesiti dan cenderung kepada peyakit kronik walaupun masih kecil.

Punca Kekurangan Berat Badan
Kekurangan berat badan tidak bermakna anak kita kurus.Sesetengah kanak-kanak ada pertumbuhan yang besar dan ada juga yang bertubuh kecil.Bagi anak yang bertubuh besar kita hanya perlu kekalkan berat badan dengan diet yang seimbang dan lakukan aktiviti fizikal.Malah bagi kekurangan berat badan yang sebenar berkemungkinan mempunyai masalah pemakanan,kesihatan dan emosi.


Bagaimana Untuk Mengetahui Anak Kekurangan Berat Badan?
  1. Carta pertumbuhan anak adalah petunjuk yang baik yang boleh digunakan untuk mengenal pasti status pemakanan anak-anak kita.Ia biasanya dinilai oleh anggota kesihatan untuk mengetahui pertumbuhan normal atau sebaliknya.
  2. Dari pertumbuhan tersebut boleh kenal pasti berat badan dan ketinggian serta membuat perbandingan dengan rujukan standard.Perbezaan ini boleh dilihat dari catatan nilai berat badan dan ketinggian anak-anak pada carta berat badan dan ketinggian mengikut jantina.
  3. Perbezaan dari berat badan dan ketinggian anak-anak untuk tentukan sama ada ia berada dalam lingkungan tumbesaran yang sihat atau tidak adalah dengan umur corak pertumbuhan kanak-kanak juga diambil kira bagi menentukan sama ada mereka mengalami berat badan yang berlebihan.Kekurangan berat badan dikalangan kanak-kanak adalah sukar untuk ditafsirkan kerana tumbesaran mereka tidak boleh dijangka.
Perkara Yang Perlu Diambil Kira Bagi Kanak-kanak Yang Mengalami Kekurangan Berat Badan 
  • Anak yang kekurangan zat makanan lebih cenderung mendapat jangkitan penyakit.Kesan kekurangan zat kanak-kanak akan merasa lemah dan letih serta menghadapi masalah untuk memberi tumpuan dan perhatian sepenuhnya.
  • Mereka juga mungkin akan mengalami pertumbuhan yang terbantut atau permulaan akil baligh yang agak lewat. 
  • Sekiranya ini terjadi,perlulah merujuk kepada doktor untuk mengenal pasti masalah dan bagaimana untuk mengatasinya.
Faktor Menyebabkan Kekurangan Berat Badan
  • Tidak makan secukupnya mengikut keperluan diet harian.Mengambil makanan lewat dari waktu yang sepatutnya.
  • Penyakit seperti jangjitan cacing.Kanak-kanak digalakkan memakai selipar apabila keluar dari rumah.
  • Tekanan
  • Aktif bermain sehingga kurang makan.
  • Kurang selera atau tidak berminat untuk makan.Ini mungkin disebabkan tanda-tanda kemurungan,alahan pemakanan yang menyebabkan ketidakselesaan selepas makan dan kandungan kafien yang tinggi.
  • Peningkatan kadar pertumbuhan yang mendadak.
Bagaimana Untuk Menambah Berat Badan
  • Galakkan anak kita mengambil kalori yang lebih.Mulakan dengan merancang hidangan dan snek yang berkalori tinggi mengikut setiap kumpulan makanan daripada Panduan Peramid Makanan Malaysia.
  • Pengambilan protien,karbohidrat serta lemak dengan secukupnya bagi mengekalkan tenaga untuk aktiviti,tumbesaran dan perkembangannya.
  • Galakkan aktiviti fizikal sebagai rutin harian bagi anak yang aktif bermain,pastikan mendapat rehat yang cukup dan makan yang cukup.
  • Elakkan memberi anak-anak kita makan makanan yang mempunyai kandungan gula,minuman ringan ataupun makanan tinggi kandungan lemak dari makanan segera.
  • Hadkan pengambilan makanan ringan/snek kerana akan mengurangkan selera makan.
  • Elakkan pengambilan kafien, tapi galakkan minuman berkhasiat seperti jus dan susu.
  • Pilih makanan yang digemari oleh anak anda
 Bagaimana Meal Shake Shaklee Dapat Membantu?


Meal Shake Shaklee merupakan minuman segera yang berkhasiat dengan rasanya french vanila flavour.Mengandungi protien yang berkualiti tinggi dan mudah diserap dalam tubuh dari kanak-kanak hingga dewasa.

Protien sangatlah penting untuk tumbesaran yang sihat anak-anak kita.Khasiat yang terkandung dalam Mealshake juga memenuhi keperluan yang diperlukan oleh tubuh bagi menghadapi hari-hari yang penuh dengan perkara baru bagi mereka.Meal shake juga dapat membantu selera anak-anak yang tidak mahu makan.

Selain mengandungi protien ia juga mengandungi vitamin penting yag terdapat dalam per serving Malshake,Vitamin A,Vitamin B12,B6,Thiamin,Riboflavin,Asid Folic,Vitamin C,Vitamin E,Biotin,Vitamin D,Niacin dan juga mineral-mineral penting seperti kalsium,iodin,besi,fosforus,magnesium,selenium,chromium,molybdenum dan zinc.

* Meal Shake tidak boleh dibacuh dengan menggunakan air panas kerana akan merosakkan protien yang ada hilang.
* Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kebaikan Meal shake boleh klik.

Sekiranya berminat boleh menghubungi saya.


FB Fanpage: zanaibuvitamin.com
Facebook: Zana Ahmad 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5c6c364bf5f3e00a2e2b017859dde995


No comments:

Post a Comment