Monday 14 July 2014

Masalah Kesuburan Dan Tips Kehamilan


Setiap wanita apabila sudah berkahwin mesti ingin menimang cahayamata,iaitu bergelar seorang ibu.Alhamdulillah selepas sebulan kahwin saya disahkan mengandung,pada masa itu Allah sahaja yang tahu perasaan gembira saya.Tetapi ada jugak pasangan yang bertahun kahwin tapi masih belum dikurniakan cahayamata.Itu semua adalah dari Allah kita hanya boleh merancang dan berusaha.Bagi pasangan yang sudah lama kahwin tapi masih belum ada cahaya mata jangan berputus asa,teruskan usaha disamping berdoa pada yang mencipta Allah s.w.t.

Mengetahui waktu kesuburan wanita adalah penting.Dua sebab utama kenapa anda perlu tahu waktu subur wanita adalah untuk memudahkan mendapat zuriat dan juga untuk mengelakkan daripada mendapat zuriat.Kedua-duanya adalah sama penting.Ilmu yang dikongsi mungkin boleh anda sebarkan dan digunakan secara praktikal.

Fahami Kitaran Haid
Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan secara puratanya ialah 28-30hari.Walaubagaimanapun,setiap wanita ada kitarannya sendiri,ada yang 25hari,ada yang lambat sehingga 35hari.Tetapi puratanya 28-30hari.Terdapat beberapa fasa di dalam kitaran haid.



Hari 1-4
Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) ketika ini darah haid keluar.Hari pertama period adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula.Pada hari pertama haid datang,ia perlu di tanda di kalendar dan tamat selepas beberapa hari.Seelok-eloknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung.

Hari 5-13
Fasa follicular.Pada fasa ini hormon estrogen meningkat.Pada ketika ini darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung.Dalam ovari,telur yang berada dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14
Ketika inilah proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku.Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH).Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang.Sekiranya disenyawakan akan turun melalui saluran falopio ke rahim.

Hari 15-28
Fasa ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory.Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya,sejenis homone dipanggil prosgestrone di rembes daripada sarangnya (corpus luteum).Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal.Setelah prosgestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku,maka dinding ini akan runtuh sebagaimana runtuhnya tembok Berlin.Proses akan mengalami kitaran semula pada hari 1.

Bilakah Waktu Subur?
Selepas anda faham kitaran haid di atas,waktu terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku.Pada ketika itu,telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.Bilakah secara tepat ia berlaku?...sebenarnya adalah lebih kurang 14 hari dari hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.

Keliru?...macam ini,katakan period anda 28hari,maka hari subur ialah 28hari-14hari=14hari.Jadi hari ke 14 itu adalah hari subur.Bagi period bulan itu 30hari,maka 30hari-14hari=16hari ialah hari subur bukan lagi 14hari.Sekiranya period 35hari maka 35hari - 14hari = 21hari adalah waktu suburnya.

Waktu subur juga boleh diketahui melalui suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah celcius.Juga terdapat lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan.Ini disebabkan hormon yang meningkat ketika itu.

Tips dan Info untuk Anda Yang Ingin Hamil
  1. Jangan minum ais dan juga makan ubi kayu ketika datang haid kerana angin boleh memudaratkan
  2. Boleh amalan set kesuburan dari shaklee berterusan.Sekiranya anda ambil tanpa disiplin,mengakibatkan produk tidak berkesan kerana badan anda sudah immune dengan produk tersebut.
  3. Pengambilan pil kesuburan Clomid berterusan melebihi 6bulan boleh mengakibatkan masalah bengkak rahim.
  4. Niat dan fokus untuk hamil,fikir positif,elakkan stress ketika mengambil PKB
  5. Elakkan makanan yang tajam seperti nenas,rebung,tapai,ubi kayu,tembikai,air kelapa dan tebu.
Set Kesuburan Shaklee
  •  Set ini memperbaiki kebolehan seksual lelaki.Juga meningkatkan nafsu seks
  • Menyeimbangkan hormon wanita
  • Memberi kesihatan kepada sistem reproduktif.Ini sangat penting untuk pembentukan janin ketika hamil.
  • Meningkatkan kiraan sperma
  • Memanjangkan hayat sperma apabila dilepaskan
  • Tingkatkan motiliti sperma dan halang sperma dari bergumpal
  • Tambahkan hormon estrogen bagi isteri dan testosterone bagi suami
  • Kehidupan di atas katil lebih hangat dan mesra
 Bagaimana Set Kesuburan Shaklee Ini Membantu?
Set lengkap ini mengandungi multivitamin dan multimineral yang berasaskan bahan semulajadi.Menurut kajian Harvard Medical School,tahap kesuburan boleh ditingkatkan dengan mengambil multivitamin dan multimineral.

Hal ini juga telah disarankan oleh pakar Oncology Malaysia,Dr hamid Arshad melalui facebook beliau:

"Nasihat untuk mereka yang berusaha mendapatkan zuriat.Selepas buat ujian-ujian kesuburan untuk kedua suami isteri dan selepas buat pembedahan untuk membuang cyst/fibriod atau lain-lain.Tumpukan masa untuk berdoa,berusaha kuruskan badan dengan dieting,buat exercise 30 minit setiap hari.Makan suplemen-suplemen multivitamin,Vitamin E,Vitamin C,Folic,tenangkan jiwa dan emosi.Jangan tergesa-gesa nak buat ini dan itu.Setiap rawatan perlu 3 hingga 6 bulan untuk lihat keberkesanan"


Mari saya perkenalkan satu-satu multivitamin dan multimineral shaklee yang dapat membantu meningkatkan kesuburan.

1. VitaLea - Penting bagi membekalkan dan meyeimbangkan keperluan nutrisi dalam badan.Oleh kerana gaya hidup yang sibuk dan pengambilan makanan yang tidak sihat menyebabkan secara tidak lansung nutrisi penting hilang sehari-hari.Sekiranya badan dilengkapi dengan semua vitamin dan mineral akan menjadikan badan lebih cekap berfungsi.

2. B Complex - B Complex sangat sesuai untuk suami bagi menjana tenaga.Vitamin bersifat anti stress.Suai dan isteri akan lebih menikmati apabila bersama.Bagi isteri B Complex amat sesuai untuk merancang kehamilan.Kandungan asid folik di dalamnya diperlukan untuk elak risiko spina bifida pada bayi (pembentukan tulang belakang yang tidak sempurna)

3. Vita C - Mempunyai kandungan anti oksidan yang tinggi untuk hapuskan radikal di dalam badan.Bertindak menghalang sperma dari bergumpal.Juga menjadikan salur darah lembut,mengembang dan bantu mengalirkan lebih banyak darah.Ini sesuai bagi lelaki yang mengalami masalah mati pucuk.
4. Alfalfa - Dikenali juga sebagai 'vitamin cinta'.Bertindak seperti kacip fatimah.Juga merawar masalah 'Miss V' (organ reproduktif wanita) seperti keputihan,kegatalan dan sebagainya.
5. Vita E - Bagi meningkatkan kualiti sperma.Vita E sangat membantu menambah kiraan atau bilangan sperma.Juga meningkatkan kebolehan reproduktif bagi suami.Ia juga membantu melahirkan rasa 'bersemangat' bila bersama pasangan.





6. GLA Complex - Penting untuk isteri bagi menghasilkan 'cecair kesuburan'.Cairan ini membantu memberi ruang untuk sperma terus hidup di dalam tiub fallopio hingga 5 hari.Selain itu, Gla berfungsi memberi keseimbangan hormon yang memberi kesan pusingan period yang tetap dan kurangkan kesakitan ketika datang bulan dan mengecutkan cyst jika ada.




7. Zinc Complex - Ini khas untuk lelaki untuk meningkatkan kualiti sperma.Juga menambahkan kepekatan dan kekuatan sperma.Bertindak merangsangkan pembentukan testosterone juga menambah jumlah bilangan sperma.


kombinasi vitamin dan mineral dalam Set Kesuburan Shaklee akan memberi harapan kepada suami isteri untuk memiliki cahaya mata.Saya ingin ingatkan jangan sesekali berhenti mengharap sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.Banyakkan istigfar dan bersedekah.

Hubungi saya bagi mendapatkan konsultasi percuma dan penerangan lanjut.


FB Fanpage: zanaibuvitamin.com
Facebook: Zana Ahmad 
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=db2ed8586b1b0c3bb5e046904a1b1f59
 

No comments:

Post a Comment